ავტორი – თეიმურაზ ბუაძე

“გული გონიერი” N.28, 2025

წიგნში “Afsluttende uvidenskabelig Efterskrift til de philosophiske Smuler”1 კირკეგორი ჰყვება შეშლილის ისტორიას, რო­ მელიც თავშესაფრიდან გამოიპარა. ის ცდილობს, მის გარ­შემო მყოფებს თავი ნორმალურად მოაჩვენოს. ამ მიზნით გადაწყვეტს, მხოლოდ ყველასთვის ცნობილ ფაქტებზე ისაუბროს, თუმცა მას მალევე ამოიცნობენ და თავშესაფარ­ში დააბრუნებენ. მისი წარუმატებლობის მიზეზი ფაქტოლო­გიური შეცდომები კი არაა, არამედ არასწორი დამოკიდე­ბულება მათ მიმართ. მას არ შეუძლია პირველ ხარისხოვნი­სა და მეორე ხარისხოვნის ერთმანეთისგან გარჩევა, ანუ არ აქვს უნარი დაინახოს, როდის აქვს ფაქტს ღირებულებითი მნიშვნელობა და როდის არა. ცხადია, კირკეგორს ამ იგავით იმის თქმა სურს, რომ ჯანსაღი სულიერი ცხოვრება ფასეუ­ლობათა იერარქიულ შკალას, ანუ მთავრისა და მეორე ხა­რისხოვნის გარჩევის უნარს ეფუძნება.

მთავრისა და მეორე ხარისხოვნის ერთმანეთისგან გარჩე­ვის უნარი იმიტომაცაა ეგზისტენციალურად მნიშვნელოვანი, რომ ის გვეხმარება გავაცნობიეროთ, რა უნდა იყოს ჩვენ­ში და ჩვენს ცხოვრებაში უცვალებელი და რა უნდა ექვემ­დებარებოდეს ცვალებადობას. ჩვენ შემთხვევით არ ვიხ­მარეთ სიტყვები „უნდა“ და „ეგზისტენციალური“. აქ მოდა­ლური ზმნა „უნდა“ ფასეულობით ანუ, როგორც იტყვიან, აქსიოლოგიურ არჩევანს გულისხმობს, ცხადია, რომ ყოვე­ლი ასეთი არჩევანი, რომელიც ჩვენი ცხოვრების შინაარსს განსაზღვრავს, ეგზისტენციალურ მნიშვნელობას ატარებს.

უცვლელი ფასეულობები, რომლებიც ჩვენს ცხოვრები­სეულ ორიენტაციებს, მისწრაფებებს, მსოფლმხედველობრივ და ზნეობრივ პრინციპებს განაპირობებს, ჩვენი პიროვნული იდენტობის2 საფუძველია. პიროვნული იდენტობის შენარჩუ­ნება და დაცვა გარდაუვალი აუცილებლობით უკავშირდება მისი (პიროვნების) გამოვლინებების ცვალებადობას, რო­მელიც არამდგრად გარე სამყაროსთან ადაპტაციის მუდმივ პროცესს მოაქვს. ადამიანი, პატარა ბავშვობიდან მოყოლე­ბული – მოხუცებულობამდე, ინარჩუნებს საკუთარ პიროვნულ იდენტობას ანუ „მეს“, თუმცა ასაკის ცვლილებასთან ერთად გამუდმებით იცვლება მისი პიროვნული გამოვლინებები. ცვალებადობის აუცილებლობა ცხოვრებას მოაქვს, უცვალე­ბელი კი ჩვენი თვითცნობიერების, ჩვენი პიროვნული იდენ­ტობის საფუძველია. ამიტომაც არის უცვალებელისა და ცვა­ლებადის გაცნობიერება და მათი ერთმანეთისგან მკვეთრად განცლკევება ეგზისტენციალური ამოცანა ყველა ჩვენგანის ცხოვრებაში.

უცვალებელ ფასეულობათაგან, რომლებსაც ჩვენი პიროვ­ნული იდენტობა უნდა დაეფუძნოს, ყველა თუ არა, უდიდესი ნაწილი მაინც, რელიგიური წარმოშობისაა, რადგან მხო­ლოდ ჭეშმარიტი რელიგიაა თავისი ბუნებით ზედროული და, აქედან გამომდინარე, მარადიული ღირებულებების წყარო. ყველაფერი, რაც დროში წარმოიშობა და თავის არსებო­ბას ეპოქალურ გარემოებებს უმადლის, დროშივე კარგავს აქტუალობას, ქრება ან გადაგვარებას განიცდის. ამიტომაცაა, რომ უმაღლესი ფასეულობები, იქნება ის ეროვნული სიწმინ­დეები თუ კულტურული ფასეულობები, რომლებიც საუკუნეე­ბის განმავლობაში განსაზღვრავდა ხალხების, საზოგადოე­ბებისა თუ კერძო პიროვნებების ცხოვრებისეულ საზრისსა და ორიენტირებს, პირდაპირ თუ არაპირდაპირ უკავშირ­დება რწმენას, რელიგიურ კულტებსა და სიწმინდეებს. განა ამის მიმანიშნებელი არაა, რომ ეტიმოლოგიურად სიტყვა „კულტისგან“ მომდინარეობს „კულტურა“, რომლის შინაარ­სი სხვა არაფერია, თუ არა გაზიარებული ფასეულობები?

რელიგიურ კონტექსტში სიტყვები „უცვალებელი“ და „ცვალებადი“ ითარგმნება როგორც „მარადიული“ და „წარმავალი“, ხოლო მორწმუნეების რელიგიური ენერგია და ძალისხმევა მარადიულის დაცვისა და შენარჩუნებისკე­ნაა მიმართული. ამიტომაც ატარებს რელიგიური ცნობიერე­ბა და ცხოვრების წესი კონსერვატიულ ხასიათს, ამ სიტყვის საუკეთესო გაგებით, რადგან კონსერვატორებს სწორედ ეს პრინციპი აერთიანებს: განასხვაო ის, რაც ცვალებადო­ბას არ უნდა ექვემდებარებოდეს იმისგან, რაც ცვლილე­ბებს მოითხოვს, რათა პირველი უცვლელად შენარჩუნდეს. მართალია, კონსერვატიზმი უმეტეს შემთხვევაში რაღაც ძველის შენარჩუნებას უკავშირდება, მისთვის ცვალებადო­ბა ისევე მნიშვნელოვანია, როგორც მუდმივობა, რადგან ლათინური სიტყვა conservare, რომელიც ამ ცხოვრებისეული პოზიციის ეტიმოლოგიური საფუძველია, „შენარჩუნებას“, „დაცვასა“ და „გაფრთხილებას“ ნიშნავს და არა „გაქვავებას“. ცხადია, შემთხვევითი არაა, რომ თავად კონსერვატორე­ბი თავიანთი მრწამსის საილუსტრაციოდ ხშირად იყენებენ იალქნიანი გემის მაგალითს. გემის კაპიტნის მთავარი, უცვალებელი ამოცანაა, ხომალდის დანიშნულების ადგილზე მიყვანა, რომლისთვისაც მას იალქნების პოზიციის ხშირი ცვლილება მოუწევს ქარის მიმართულების მუდმივი ცვალე­ბადობის გამო.

თქმა არ ჭირდება, რომ არსად ისე აუცილებელი არ ჩანს უც­ვალებელსა და ცვალებადს შორის მკაცრი საზღვრის გავლება, უცვალებელის მკაცრად შენარჩუნება, ხოლო ცვალებადის დროულად შეცვლა, როგორც მართლმადიდებლობაში, ანუ მართლმადიდებელ ეკლესიაში; მისი (ეკლესიის) იდენტობა გამოცხადებით, უცვალებელ საეკლესიო დოგმებს ეფუძნება, მისიონერული მოწოდება კი მიდგომებისა და ადაპტაციის განუწყვეტელ ცვალებადობას მოითხოვს, რადგან მარ­თლმადიდებლურ ეკლესიას, არსებობის ორიათასწლო­ვანი ისტორიის განმავლობაში სხვადასხვა ეპოქალური, კულტურული, ცივილიზაციური, გეოგრაფიული და ა.შ. თავი­სებურების პირობებში მოუწია არსებობა და ღვთის სიტყვის ქადაგება. განა პავლე მოციქულიც არ წერს თავის ერთ­ერთ ეპისტოლეში: „ღმერთმა მოგვცა იმისი ძალა, რომ ახალი აღთქმის მსახურნი ვიყოთ; არა ასოსი, არამედ სულისა, ვი­ნაიდან ასო კლავს, ხოლო სული აცოცხლებს“ (II კორ. 3:6). ამ სიტყვებით პავლე მოციქული იმას გვეუბნება, რომ ჭეშმა­რიტების მსახურება მხოლოდ მთავრის, არსებითის (სული) გამოყოფითა და მისი ერთგულებითაა შესაძლებელი, გა­რეგანის (ასო) გაფეტიშებას კი სიკვდილი, ანუ ჭეშმარიტე­ბისგან დაშორება მოაქვს.

კათოლიციზმისა და პროტესტანტიზმის მაგალითებზე ძა­ლიან ნათლად და, ამავე დროს, სიღრმისეულად ვლინდება სავალალო შედეგები, რომლებიც უცვალებელისა და ცვალე­ბადის მკაცრად გამიჯვნისა და კონსერვატიული პრინციპის დაცვის უგულებელყოფამ შეიძლება მოიტანოს. აქ მხედვე­ლობაში გვაქვს ორი რამ:

  1. კათოლიკურმა ეკლესიამ არაერთგზის შეცვალა ბევრი ისეთი რამ, რომელთა ცვლილება არ ეგებოდა.
  2. პროტესტანტიზმმა კი უარყო და არ მიიღო ცვლილე­ბები, რომლებიც ეკლესიას, თავისი ბუნებიდან გამომ­დინარე, აუცილებლად უნდა განეცადა საუკუნეების განმავლობაში.

პირველის ერთ­ერთ (თუმცა არა ერთადერთ) საილუს­ტრაციო მაგალითად დოგმები გამოდგება, მეორისა კი sola scriptura­ს3 პრინციპი. ჩვენი სტატიის არსებითი ნაწილი სწო­რედ ამ შეცდომების ეკლესიოლოგიური4, სოტერიოლოგიუ­რი და ტელეოლოგიური თვალსაზრისით ანალიზსა და შეფა­სებას გვინდა დავუთმოთ.

სანამ უშუალოდ ამ ანალიზზე გადავალთ, ბუნებრივია, მა­ნამდე მცირედ მაინც უნდა შევეხოთ ქრისტიანული დოგმისა და sola scriptura­ს ბუნებას. ჯერ პირველით დავიწყოთ.

ქრისტიანული დოგმის დანიშნულებაა წმინდად, ანუ რაი­მეს მიმატების ან გამოკლების გარეშე გამოხატოს გამოცხა­დებითი ჭეშმარიტება. ეს უკანასკნელი ისეთი ცოდნაა, რომე­ლიც მხოლოდ ღმერთისგან მიიღება და რომელზეც ადამია­ნურ გონებას საკუთარი ძალით ხელი არ მიუწვდება. ცოდ­ნის ამ სფეროს მიეკუთვნება, მაგალითად, ტრიადოლოგია (სწავლება ყოვლადწმინდა სამების შესახებ); ქრისტოლოგია (სწავლება იესო ქრისტეს ღვთაებრივი და ადამიანური ბუნების, მისი მკვდრეთით აღდგომისა და ზეცად ამაღლების შესახებ), სწავლება ეკლესიის ერთადერთობაზე, საშინელ სამსჯავროზე და ა.შ. რაკი დოგმების ფუნქცია არსებითად ღვთისგან მიღებული გამოცხადებითი ჭეშმარიტების შეუც­ვლელი დაცვაა, ისინი ზემოხსენებული სფეროების გარეთ არ გადიან. სწორედ ამის გამოა, რომ ქრისტიანული დოგმები არ არის „დოგმატური“ ამ სიტყვის უარყოფითი გაგებით. ისინი არ ზღუდავს ადამიანის გონებას იმ სფეროში, სადაც ის კომპეტენტურია, ანუ იქ, სადაც მეცნიერულ კვლევასა და უშუალო, ადამიანურ გამოცდილებას ექვემდებარება. ქრისტიანული დოგმატიკა არ იჭრება კერძო მეცნიერებე­ბის სფეროში, მაგალითად – ქიმიაში, ფიზიკაში, მედიცინა­ში და ა.შ. ის თავს არ ახვევს საზოგადოებას პოლიტიკური, ეკონომიკური და სოციალური ცხოვრების საკრალურ, დოგმატიზებულ ფორმებს. ამით განსხვავდება ის, ვთქვათ, კო­მუნისტური ან სხვა რეალურად დოგმატური ბუნების მქონე იდეოლოგიებისგან.

მართლმადიდებლური დოგმატიკა, არსებითად, სხვა არაფერია, თუ არა ნახევარგვერდიანი „მრწამსის“ პერიფ­რაზირება ფილოსოფიურ ტერმინებში. ამ პერიფრაზირების აუცილებლობა ერესების გაჩენამ მოიტანა. ერეტიკოსები ხშირად მრწამსისგან განსხვავებულ სწავლებას ფილო­სოფიური ტერმინებით გამოხატავდნენ. ამ განსხვავების საპირისპიროდ აყალიბებდნენ წმინდა მამები მსოფლიო საეკლესიო კრებებზე დოგმებს. დოგმებშიც გამოყენებუ­ლია ფილოსოფიური ტერმინები, ოღონდ ისინი ყალიბდე­ბოდა მრწამსის შინაარსის ზედმიწევნით გამოსახატავად და არა მისგან განსხვავებული დებულებების გადმოსაცემად. დოგმის დანიშნულება არ არის მრწამსის ცვლილება, მას­ზე რაიმე არსებითის, ახლის დამატება, არამედ უარყოფა იმ სიახლისა, რომელიც მცდარ ერეტიკულ მოძღვრებას მოაქვს. მართლაც, ნიკეის მსოფლიო საეკლესიო კრების „ჰომოუსიო“ (ერთარსი) უპირისპირდება არიანიზმის მიერ შემოტანილ მანამდე არარსებულ ერეტიკულ სწავლებას, ქალკედონის კრება კი სიტყვებით ­„განუცალკევებლად“ და „განუყოფლად“ – ნესტორიანულს, ხოლო სიტყვებით ­„შეურევნელად“ და „შეუცვლელად“ – მონოფიზიტურს. სწო­რედ ამიტომაა, რომ დოგმები ეკლესიაში მისი დაარსების­თანავე არ ჩამოყალიბებულა და მოგვიანებით ფორმულირდა მსოფლიო საეკლესიო კრებებზე. სამაგიეროდ, ეკლესია­ში თავიდანვე იყო მრწამსი, რომელიც წმინდა წერილისგან ამოღებული გამოცხადებითი ჭეშმარიტების გამომხატველი ფრაზებისგან შედგებოდა. რაკი დოგმის ფუნქცია, უპირვე­ლეს ყოვლისა, მრწამსში გამოხატული ჭეშმარიტების დაც­ვაა და მისი არსებობის აუცილებლობა მხოლოდ ერესების გაჩენამ მოიტანა, ახალ დოგმას არ შეუძლია უკვე არსებულ გამოცხადებით ჭეშმარიტებას რაიმე არსებითი შემატოს, მისი სიახლე მხოლოდ გამოხატვის ფორმაში, ანუ პერიფ­რაზირებაში ვლინდება. ეკლესიაში თავიდანვე არსებული გამოცხადებითი ჭეშმარიტების შეუცვლელად დაცვის მოთ­ხოვნა გამოხატულია თავად უფლისა და პავლე მოციქულის სიტყვებში. მართლაც, იოანეს სახარებაში (14:26) უფალი ჰპირდება მოციქულებს, რომ სულიწმინდა, რომელსაც მამა მისი სახელით მოავლენს, „გაგახსენებთ ყველაფერს, რაც გითხარით“. ეს ნიშნავს, რომ სულიწმინდა რაიმე არსობრი­ვად ახალ სწავლებას კი არ მოიტანს, არამედ მოციქულებს იმის სწორად გაგებაში დაეხმარება, რაც მათ უკვე მიიღეს განკაცებული ლოგოსისგან. პავლე მოციქულიც გალატელ­თა მიმართ ეპისტოლეში (1:8) აცხადებს, რომ თვით ანგელო­ზებსაც არ აქვს უფლება, მორწმუნეებს ისეთი რამ ახარონ, მოციქულებს რომ არ უქადაგიათ.

ზემოქმულის საპირისპიროდ, ე. წ. „დოგმატური განვი­თარების“ კათოლიკური კონცეფცია ამტკიცებს, რომ ახალ დოგმატებს, უკვე არსებულის „გაღრმავებისა“ და „განვი­თარების“ გზით, არსებითად ახალი ჭეშმარიტებების მოტანა შეუძლია. ასეთი „გაღრმავებისა“ და „განვითარების“ შედე­გია დოგმები, რომლებსაც არათუ იცნობს ეკლესიის წმინდა გადმოცემა, არამედ წინააღმდეგობაშიც კი მოდის მათთან.

ასეთი დოგმების მაგალითებია: ფილიოქვე („და ძისაგანაც“), ის საბოლოოდ დადასტურდა ლიონის მეორე (1274) და ფლო­რენციის (1438­1445) კრებებზე; ქალწულ მარიამის უბიწო ჩა­სახვა (1854); პაპის უცდომელობა ex cathedra (1870) და ა. შ.

როგორც უკვე აღვნიშნეთ, ლუთერმა sola scriptura­ზე დაყ­რდნობით უარყო ეკლესიის წმინდა გადმოცემა, იერარქია, წმინდანებისა და ხატების თაყვანისცემა და ა.შ. მან ეს გააკეთა იმ საბაბით, რომ წმინდა წერილი მათზე პირდაპირ არ საუბრობს. ამის მიზანი კი, მისივე სიტყვებით, „ეკლესიის პირვანდელი სიწმინდის აღდგენა“ იყო. სხვაგვარად რომ ვთქვათ, ლუთერი ფიქრობდა, რომ საუკუნეების განმავ­ლობაში არაფერი უნდა შეცვლილიყო ეკლესიის ცხოვ­რების გარეგან გამოხატულებებშიც კი. მისი ასეთი პო­ზიცია არა მარტო გაუმართლებელია ეკლესიოლოგიური თვალსაზრისით, არამედ თავისთავადაც ალოგიკურია. ეკ­ლესიოლოგიური თვალსაზრისით, „პირვანდელი სიწმინ­დის აღსადგენად“ არათუ აუცილებელი, არამედ გაუმარ­თლებელია პირველი საუკუნის ეკლესიის ბრმად კოპირე­ბის მცდელობა. ეკლესიაში არ უნდა იცვლებოდეს დოგმები, ანუ გამოცხადებითი ჭეშმარიტება და საკრამენტულ ცხოვ­რების არსი, რაც მისი იდენტობის განმსაზღვრელია, მაგ­რამ უნდა იცვლებოდეს და მდიდრდებოდეს ამ ცხოვრების გარეგნული გამოვლინებები. მას შემდეგ, რაც ქრისტიანო­ბა დევნულობის მდგომარეობიდან რომის ძლევამოსილი იმპერიის სახელმწიფო რელიგიად იქცა, ეკლესია ახალი გამოწვევების წინაშე დადგა, რასაც გარკვეული ცვლილე­ბების აუცილებლობა მოჰყვა: ახალმა ადმინისტრაციულმა ამოცანებმა პატრიარქების, მიტროპოლიტებისა და არქიე­პისკოპოსების არსებობა მოიტანა. ამ დროს შეიცვალა ძვე­ლი ეპისკოპოსების მხოლოდ გარეგანი ადმინისტრაციული სტატუსი, მაგრამ მათ, როგორც მღვდელმსახურთა საკრა­მენტულ უფლებებსა და მოვალეობებს, არც მიმატებია რა­მე და არც დაჰკლებია. მღვდელმსახურებისა და ეკლესიის წევრების ცხოვრებისა და მსახურების ახალ გარემოებებს ახალი კანონიკური დადგენილებებისა და მათი კოდიფიკა­ციის აუცილებლობა მოჰყვა; ეკლესიას საშუალება მიეცა, ღიად და უფრო ფართოდ გაეშალა საგანმანათლებლო და მისიონერული მოღვაწეობა და სოციალური მსახურება, რამაც ბუნებრივად განაპირობა შესაბამისი ინსტიტუციუ­რი ცვლილებები მის ადმინისტრაციულ სტრუქტურებში და ა. შ. როგორც უკვე აღვნიშნეთ, ამ დროს იცვლებოდა ეკ­ლესიის მხოლოდ გარეგანი გამოვლინებები და არა მისი არსი, ანალოგიურად მოზრდილი ადამიანისა, რომელიც განსხვავდება იმისგან, როგორიც ჩვილობის ასაკში იყო, თუმცა მასთან იგივე იდენტობა აერთიანებს. რაც შეეხება წმინდა წერილის ერთადერთ ავტორიტეტად გამოცხადე­ბას ქრისტიანული რწმენისა და ცხოვრების საქმეში, უნდა აღინიშნოს, რომ ეკლესია კი არ წარმოიშვა ახალი აღთქმის წმინდა წერილიდან და მასში კი არ პოულობს თავისი არ­სებობის საფუძველს, როგორც ეს ლუთერს წარმოუდგენია, არამედ, პირიქით, ახალი აღთქმის წმინდა წერილი შეიქ­მნა ეკლესიის წიაღში, რომელიც მისი დამაარსებელი მო­ციქულების ქადაგების გაგრძელებაა. როგორც ტერტულია­ნე სამართლიანად აღნიშნავს, წმინდა წერილი ეკლესიის წიგნია და წმინდა გადმოცემის გარეშე შეუძლებელია მისი სწორად გაგება. ლუთერისა და, ზოგადად, პროტესტანტიზ­მის ალოგიკური პოზიცია შემდეგი ფაქტიდანაც ჩანს: ახა­ლი აღთქმის წმინდა წერილის შემადგენლობა (27 წიგნი) ეკლესიამ დაადგინა. მას რამდენიმე საუკუნე დასჭირდა სულიერ გამოცდილებაზე დაყრდნობით ერთმანეთისგან განესხვავებინა კანონიკური ანუ ღვთივსულიერი ტექსტები აპოკრიფულისგან. ლუთერი დემონსტრაციულად უარყოფს წმინდა გადმოცემას, თუმცა უკრიტიკოდ იღებს ამ გადმო­ცემის მიერ დადგენილ წმინდა წერილის კანონს. როგორც ხდება ხოლმე, არასწორ პოზიციაზე მდგომი ადამიანი ვერ ითვალისწინებს ან შეგნებულად უგულებელყოფს ფაქტებს, რომლებიც მას ეწინააღმდეგება. კერძოდ, თავად ახალი აღთქმის წმინდა წერილზე არ შეიძლება მისი კანონიკუ­რობის ფორმალური დაფუძნება. როდესაც მოციქულები „წერილს“ ახსენებენ, იქ ძველი აღთქმის წმინდა წერილის წიგნებს გულისხმობენ. მოციქულთა არცერთი ეპისტოლე არ ამოწმებს, რომ ის კანონიკური ტექსტების ნაწილია. უფ­რო მეტიც, ზოგიერთი წმინდა მამა და ძველი ადგილობრივი ეკლესია რაღაც პერიოდამდე წმინდა კლიმენტი რომაელის პირველ ეპისტოლესა და ჰერმიას „მწყემსს“ მიიჩნევდა კა­ნონიკურ ტექსტად. თვით იოანეს „აპოკალიფსი“ წმინდა წე­რილში საბოლოოდ მხოლოდ მე­5 საუკუნეში დამკვიდრდა. ლუთერის ალოგიკური პოზიციის საილუსტრაციო უამრავი მაგალითიდან შეიძლება კიდევ რამდენიმე მოვიყვანოთ: წმინდა წერილში არსად გვხვდება ტერმინი „სამება“, მას­ში ვერ ვნახავთ ლოცვას, რომელიც პირადად იესო ქრის­ტესადმია მიმართული, თუმცა ლუთერი მათ კანონიერებას არ უარყოფს. ის ასევე არ უარყოფს მსოფლიო საეკლესიო კრებების მიერ დადგენილ ზოგიერთ დოგმასაც. ეს ყველა­ფერი მიუთითებს, რომ ფუნდამენტურად არასწორია ეკლე­სიაში ყველაფერი უცვალებელად მიიჩნიო.

ადვილი დასანახია, რომ ჩვენ აქამდე ვცდილობდით უც­ვალებელისა და ცვალებადის არასწორი დიალექტიკა კათო­ლიციზმისა და პროტესტანტიზმის მართლმადიდებლობისგან განსხვავების ერთ­ერთ მთავარ ფაქტორად წარმოგვეჩინა. ამ სამ კონფესიას შორის არსებული განსხვავება ფუნდამენ­ტურ ხასიათს ატარებს, რადგან ის ქრისტიანული რწმენის არსებით ელემენტებს ეხება. ამის საჩვენებლად უპრიანი იქნება განვიხილოთ, როგორ შეესაბამება თითოეული მათ­განი ქრისტიანული გამოცხადების უმთავრეს ელემენტებს: სოტერიოლოგიურს (გამოხსნის აუცილებლობა) და ტე­ლეოლოგიურს (ადამიანის განღმრთობა). ამ ელემენტების ფუნდამენტურ მნიშვნელობას თავად ქრისტიანობის ყვე­ლა სხვა რელიგიისგან განმასხვავებელი თავისებურებე­ბი განაპირობებს: მისი გამოცხადების სპეციფიკური ფორ­მა (ღვთის განკაცება) და შინაარსი (ადამიანური ბუნების დაცემულობა, გამოხსნის აუცილებლობა და ამის შეუძლებ­ ლობა კაცთაგან).

ჩვენი ამოცანის გასაადვილებლად კარგი იქნება, თუ ქრისტიანული გამოცხადებიდან მუხლობრივად გამოვყოფთ რამდენიმე უმთავრეს პუნქტს:

ადამისა და ევას პირველყოფილმა ცოდვამ ადამიანური ბუნების საყოველთაო დაცემულობა გამოიწვია. ადამიანური ბუნების დაცემა გამოიხატება ცოდვისადმი დაუძლეველ მიდრეკილებაში. ადამიანს შეუძლია თავი აარიდოს რომელიმე კონკრეტულ ცოდვას, მაგრამ ვერ გაექ­ცევა ცოდვილიანობას, ანუ გაცნობიერებულად თუ გაუთ­ვიცნობიერებლად მაინც ჩაიდენს რაღაც სხვა ცოდვას. ადამიანური ბუნების დაცემულობა საყოველთაო ემპირიუ­ლი მოცემულობაა. კაცობრიობის არსებობის მთელი ისტო­რიის განმავლობაში ადამიანები ყველგან და ყოველთვის რაღაც ცოდვას ჩადიოდნენ. ამის გამოა, რომ მართლმადიდებლური ასკეტური ტრადიცია ცოდვას უფრო უძლურების, ანუ დაავადების გამოხატულებად მიიჩნევს, თუმცა, ამავე დროს, არ უარყოფს იმასაც, რომ უმეტეს შემთხვევაში ის (ცოდვა) გადაწყვეტილების,„ ანუ ნებაყოფლობითი არჩევა­ნის შედეგია. პრინციპში, ცოდვისადმი მიდრეკილება და ნებაყოფლობითი არჩევანი ერთმანეთს არ ეწინააღმდეგება, პირიქით, ისინი ერთმანეთს განაპირობებენ. ამ უკანასკნე­ლის მიუხედავად, მართლმადიდებლებს სწამთ, რომ ადა­მიანს სულიწმინდის დახმარებით შეუძლია სიკეთე ჩაიდი­ნოს (სინერგია). ამით განსხვავდება მართლმადიდებლო­ბა პროტესტანტიზმისგან, რომელიც მთლიანად უარყოფს სულიერ თავისუფლებას ადამიანში (სიკეთის თავისუფალ არჩევანს). ამის გამოა, რომ პროტესტანტი „ღვთაებრივი ამნისტიის“ იმედზეა და ქრისტიანული ეკლესიის ასკეტურ ტრა­დიციას (ცოდვასთან ბრძოლის საუკუნოვან გამოცდილებას) უარყოფს. რაც შეეხება კათოლიკეებს, ისინი ცოდვაში უფრო დანაშაულს (ასე ვთქვათ, იურიდიულ ასპექტს) ხედავენ, ვიდ­რე უძლურების, დაავადების გამოვლინებას. ამის გამოხატუ­ლებაა სატისფაქციის (შეურაცხყოფილი ღმერთის კეთილი საქმეებით დაკმაყოფილების) მოძღვრება და მასზე დაფუძ­ნებული ინდულგენციებით ვაჭრობის პრაქტიკა, რომელსაც წმინდა სამოციქულო გადმოცემა არ იცნობს.

ადამიანს არ შეუძლია საკუთარი ძალისხმევით განიკურ­ნოს თავი დაცემული ადამიანური ბუნებისგან (გულის ვნებე­ბისგან განწმენდა) და თავიდან აიცილოს საკუთარი ბუნების დაცემულობის შედეგები (გარდაცვალების შემდეგ მისი უკ­ვდავი სულის ჯოჯოხეთში მოხვედრა).

ამ დებულების პირველი ნაწილიც საყოველთაო ემპი­რიული მოცემულობაა. კაცობრიობის არსებობის მთელი ისტორიის განმავლობაში ყველა ხალხსა და კულტურაში არსებობდნენ ფილოსოფოსები, მოძღვრები, რელიგიური ფიგურები, ავტორიტეტული ტექსტები, რელიგიური ტრადი­ციები და ა. შ., რომლებიც ადამიანებს სწორი ცხოვრების­კენ მოუწოდებდნენ და მისკენ მიმავალ გზას მიუთითებდნენ, მაგრამ ამაოდ. ჯერ ერთი, ამ საკითხთან დაკავშირებით არა­სოდეს არსებულა ერთიანი აზრი, მეორე, მაშინაც კი, როდე­საც ადამიანს გულწრფელად სჯერა რომელიმე მოძღვრების ან რელიგიური ტრადიციისა და სურვილი აქვს, მას მისდიოს, მაინც ვერ ახერხებს ამის სათანადოდ გაკეთებას. მართლმა­ დიდებლური ასკეტური ტრადიციის თანახმად, გაცნობიე­რება იმისა, რომ ადამიანს ღვთაებრივი მადლის შეწევნის გარეშე სიკეთის გაკეთება და ღვთის მცნებების აღსრულე­ბა არ შეუძლია თავმდაბლობის და წმინდა ცხოვრების სა­ფუძველთა საფუძველია. მართლმადიდებლური ასკეტუ­რი ტრადიციის თანახმად, „კეთილ საქმეებს“ თავისთავადი ღირებულება არ გააჩნია, ღმერთი ადამიანურ საქმეებს მა­შინ აძლევს ფასს, როდესაც ისინი გულის შემუსვრილების (საკუთარი უძლურების განცდის), თავმდაბლობისა და გულ­წრფელი რწმენის გამოვლინებაა. ამის საპირისპიროდ, კა­თოლიკეები სიკეთედ მიიჩნევენ ისეთ საქმეებს, რომლე­ბიც ღმერთის სახელით კეთდება და თანხმობაშია უფლის მცნებებთან. კათოლიკური ზნეობრივი ღვთისმეტყველების თანახმად, ასეთ საქმეებს ინტრინსიკური (თავისთავადი, სხვებისგან დამოუკიდებელი, შინაგანი) ღირებულება აქვთ. კეთილი საქმეების ამგვარ გაგებას ეფუძნება ზეჭარბი დამ­სახურების კათოლიკური მოძღვრება, „თანაგამომხსნელის“ (Co­Redemptrix) კათოლიკური კონცეფცია, ინდულგენციებით ვაჭრობის პრაქტიკა, სწავლება განსაწმენდელის არსებო­ბის შესახებ და ა. შ. ამ ჩამონათვალის არცერთი ელემენ­ტი სამოციქულო წმინდა გარდამოცემის ნაწილი არაა, ისი­ნი ამ წმინდა ტრადიციის დამახინჯების გამოვლინებებია. რაც შეეხება პროტესტანტებს, ისინი მეორე უკიდურესობა­ში ვარდებიან და არა მარტო კეთილი საქმეების კათოლი­კურ კონცეფციას უარყოფენ, არამედ სინერგიის (ღმერთთან თანამოქმედების) მართლმადიდებლურ სწავლებასაც. ამის გამო უარყოფენ პროტესტანტები ბერ­მონაზვნური ცხოვრე­ბის ტრადიციას, ისინი ლაპარაკობენ არა ადამიანის განწმენ­დასა და სულიერ სრულყოფაზე, არამედ „გამართლებაზე“ (Justificatio), რომელშიც წმინდად იურიდიულ შინაარს დებენ. პროტესტანტების მიხედვით, ღმერთი ადამიანს „გამართ­ლებას“, ანუ ცოდვებისგან ამნისტიას, მხოლოდ და მხოლოდ რწმენის გამო ანიჭებს (Sola Fide). ამასთან, პროტესტანტული სწავლებით, ეს რწმენაც აბსოლუტურად დაუმსახურებელი წყალობაა ღვთისგან. აქედან გამომდინარე, პროტესტან­ტები ფაქტობრივად მთლიანად უარყოფენ ადამიანის რეა­ლურ მონაწილეობას მისი გამოხსნის იკონომიაში. აქედან მოდის „ღვთაებრივი პრედესტინაციის“ მოძღვრება, რო­მელიც თითქმის ყველა პროტესტანტულ დენომინაციაში გვხვდება და უკიდურეს ფორმას კალვინისტებთან (ორმაგი პრედესტინაცია) იღებს. ამ მოძღვრების თანახმად, ღმერ­თი წინასწარ, ადამიანური საქმეების გაუთვალისწინებლად, იღებს გადაწყვეტილებას რჩეულების „გამართლებაზე“ ანუ გადარჩენაზე, დანარჩენები კი ჯოჯოხეთში ხვდებიან სამუ­დამო ტანჯვისთვის. პრედესტინაციის პროტესტანტული მოძ­ღვრება არა მარტო ადამიანების გამოხსნის ქრისტიანულ­ სოტერიოლოგიურ სწავლებას ანგრევს, არამედ პირდაპირ კონფლიქტში შედის ღვთაებრივი სამართლიანობის ქრისტიანულ განცდასა და თვით საღ აზრთანაც კი.

ადამიანების საცხონებლად აუცილებელი იყო ღმერთის განკაცება, მისი ჯვარცმა და მკვდრეთით აღდგომა. ქრისტეს მაცხოვნებელ ძალასთან თანაზიარება მხოლოდ საეკლესიო საიდუმლოებებში მონაწილეობითაა შესაძლებელი.

ნათლისღებით ადამიანი ეკლესიის წევრი ხდება, ლი­ტურგიაში მონაწილეობით კი უფლის სისხლსა და ხორცთან ზიარების შესაძლებლობა ეძლევა, რომელიც ევქარისტიული პურისა და ღვინის საშუალებით მოიცემა. ევქარისტიუ­ლი პურისა და ღვინის უფლის სისხლად და ხორცად გა­დაქცევა შეუქმნელი ღვთაებრივი მადლის ზემოქმედებით ხდება. მართლმადიდებლური სწავლებით (წმინდა გრიგოლ პალამა), მადლი ღმერთისგან განუყოფელი, ანუ შეუქმნე­ლი და მარადიული ღვთაებრივი მოქმედება და ძალაა. რაკი ღმერთი დროისა და სივრცის მიღმაა, ასეთივეა მისი მარა­დიული მადლიც. აქედან გამომდინარე, მართლმადიდებლუ­რი სწავლებით, ყველა მართლმადიდებლური ევქარისტია, აღსრულების დროისა და ადგილის მიუხედავად, საიდუმ­ლო სერობის ნაწილი და გაგრძელებაა, რადგან დროისა და სივრცის კატეგორიები ქმნილებას მიემართება და არა თავად ღმერთს და მისი მადლის მოქმედებას. კათოლიკუ­რი ეკლესიის ტრადიციული სწავლებით, ღვთაებრივი მად­ლი ქმნილია, მაგალითად, ის ლიტურგიკული ღვთისმსახურებისას იქმნება მღვდელმოქმედების დროს (რამდენიმე თანამედროვე კათოლიკე თეოლოგი ამ სწავლების მოდი­ფიკაციას ცდილობს). ამიტომ კათოლიკეების აზრით, მესა საიდუმლო სერობის გაგრძელება კი არაა, გამეორებაა. ეს აბსურდია, რადგან ადამიანს არ შეუძლია ღვთის საქმეე­ბი გაიმეოროს, ღმერთის მოქმედებას არ შეიძლება გაუ­ტოლდეს ღვთის სახელით აღსრულებული ადამიანური ქმედებები. ეს არასწორი შეხედულება გამოხატულებას პოულობს კათოლიკური მესის კონცეფციასა და პრაქტიკაში. საეკლესიო საიდუმლოებები, განსაკუთრებით ლიტურგიკუ­ლი მსახურება, წმინდა სამოციქულო ტრადიციის უმთავრესი ნაწილია, საეკლესიო საიდუმლოებები იესო ქრისტეს მიწიე­რი ცხოვრების საკრამენტული გაგრძელებაა დედამიწაზე, აქედან მოდის მათი ცხოველმყოფელი ძალა, ამიტომ დამახინჯებული საკრამენტული მოძღვრება და პრაქტიკა რისკის ქვეშ აყენებს ამ საიდუმლოებების გამომხსნელობით ძალას. რაც შეეხება Sola Fide­ით დაიმედებულ პროტესტანტებს, ისინი რეალურად აღარც საჭიროებენ საეკლესიო საიდუმლოებებს. ამიტომ შემთხვევითი არაა, რომ პროტესტანტული ეკლესიე­ბის აბსოლუტური უმრავლესობა ლიტურგიულ მსახურებას მხოლოდ სიმბოლურ მნიშვნელობას, საიდუმლო სერობის „მოგონების“ ფუნქციას ანიჭებს.

ეკლესია ქრისტეს მისტიკური სხეულია. ეს ნიშნავს, რომ განკაცებული ღმერთი ეკლესიაში საკ­რამენტულად აგრძელებს თავის ფიზიკურ მყოფობას დედამიწაზე. ამ თვალსაზრისით, იუდეაში მცხოვრებ ქრის­ტეს თანამედროვე მორწმუნეებს უპირატესობა არა აქვთ სხვა მორწმუნე, ეკლესიურ ადამიანებთან მიმართებით. რა ძალი­თაც შეეწეოდა ქრისტე მორწმუნეებს, რომლებიც მას პირა­დად მიმართავდნენ იუდეაში ფიზიკური არსებობისას, ზუს­ტად იგივე ძალა მოქმედებს საეკლესიო საიდუმლოებებში. სხვაგვარად შეუძლებელია, რადგან იესო ქრისტე მხოლოდ მისი თანამედროვე და თანამემამულე ადამიანებისთვის არ მოსულა დედამიწაზე. თუ ეკლესია ქრისტეს მისტიკური სხეულია, მღვდელმსახურებს მხოლოდ რეპრეზენტაციული ფუნქცია აქვთ საიდუმლოებების აღსრულებისას, ისინი ამ დროს ღმერთს წარმოადგენენ, ანუ განასახიერებენ და არ მოქმედებენ მის მაგივრად. კათოლიკური სწავლება რომის პაპის პრიმატის შესახებ და მისი ექს კათედრა შეუმცდარობის დოგმა (Infallibilitas ex cathedra) პირდაპირ ეწინააღმდეგება ზემოხ­სენებულ პრინციპს, რადგან ის რომის პაპს მხოლოდ ღმერ­თისთვის შესაფერის ატრიბუტებს ანიჭებს. ეს კათოლიკური ცდომილებები წმინდა სამოციქულო ტრადიციისა და ქრის­ტიანული ეკლესიოლოგიის სერიოზული გაუკუღმართებაა. რაც შეეხება პროტესტანტებს, ისინი საერთოდ აღარ ცნობენ საეკლესიო საიდუმლოებებს, პროტესტანტული ეკლესია არ­სებითად არ განსხვავდება იუდაური სინაგოგისა და მუსლიმური მეჩეთისგან, რომლებიც საერთო ლოცვის, წმინდა წე­რილის კითხვისა და ქადაგებების მოსმენის ადგილია და არა საღვთო საიდუმლოებების აღსრულებისა.

ღმერთმა ადამიანი განღმრთობისთვის, ღვთაებრივ ბუნე­ბასთან თანაზიარებისთვის შექმნა.

მართლაც, პეტრე მოციქული თავის მეორე ეპისტოლეში წერს: „რომელთაგანაც გვებოძა დიადი და ფასდაუდებელი აღთქმანი, რათა ამქვეყნად გულისთქმის ხრწნილებისაგან განრიდებულნი, საღმრთო ბუნების თანაზიარნი გახდეთ“ (II პეტრე, 1, 4). მართლმადიდებლური სწავლებით, საღმრთო ბუნებასთან, ანუ ღმერთის შეუქმნელ, მარადიულ არსთან ზიარება, ადამიანს მხოლოდ ასევე შეუქმნელი, მარადიუ­ლი მადლის, ანუ ენერგიების საშუალებით შეუძლია. რაკი ღვთაებრივი მადლი ჩვენი დედამიწაზე ცხოვრების დრო­საც მოქმედებს, ადამიანის განღმრთობა მისი მიწიერი ცხოვრებიდან იწყება. ამის მაგალითებია ყოვლადწმინდა ღვთისმშობელი და წმინდანები, რომლებიც ადამიანებად რჩებიან, მაგრამ ღვთაებრივი ძალითა და ავტორიტეტით მოქმედებენ: კურნავენ, წინასწარმეტყველებენ და სხვა სასწაულებს აღასრულებენ.

რაკი კათოლიკური ტრადიციული სწავლებით, ღვთაებ­რივი მადლი ქმნილებაა, მას არ შეუძლია ადამიანის განღმრთობა. მათი აზრით, ადამიანი განღმრთობას გარ­დაცვალების შემდეგ იწყებს, რაც ღვთაებრივი არსის ე. წ. „ნეტარი ჭვრეტით“ (Visio beatific) მიიღწევა. მართლმადიდებ­ლური თეოლოგია უარყოფს ასეთი ჭვრეტის შესაძლებლობას, რადგან ის წინააღმდეგობაში მოდის ქრისტიანული აპოფატიკური ღვთისმეტყველების უძველეს ტრადიციასთან. რაც შეეხება პროტესტანტებს, ისინი საერთოდ არ ლაპარაკობენ განღმრთობაზე, როგორც უკვე აღვნიშნეთ, მათთვის მთავა­რი „გამართლებაა“ (Justificatio).

ცხადია, რომ ზემოთქმული მთლიანად არ ამოწურავს ყვე­ლა განსხვავებას, რომლებიც მართლმადიდებლურ, კათო­ლიკურ და პროტესტანტულ კონფესიებს შორის არსებობს, თუმცა ის საკმარისია იმის საჩვენებლად, თუ რამდენად მნიშვნელოვანია ეკლესიის ცხოვრებაში მკვეთრად გაიმიჯ­ნოს უცვალებელი ცვალებადისგან, რათა პირველი მტკიცედ იქნეს დაცული, მეორე კი გონივრულად დაექვემდებაროს ცვლილებას საეკლესიო იკონომიისა და ადაპტაციის პრინ­ციპის გამოყენებით.

  1. დანიურად დაწერილი ეს წიგნი ინგლისურ ენაზე ყველაზე ხშირად ითარგმნება შემოკლებული სათაურით: Concluding Unscientific Postscript. რაკი მისი ქართული თარგმანი ჯერ არ არსებობს, სტატიაში ის ორიგინალური სათაურით მოვიხსენიეთ.
  2. აქ ჩვენი აზრის უფრო მკაფიოდ და გასაგებად გამოსახატავად გადავწყვიტეთ, ერთმანეთისგან გაგვერჩია პიროვნული და ინდივიდუალური იდენტობა. ინდივიდუალურ იდენტობაში გვესმის ის პირადი თავისებურებები – ხშირად ჩვენგან დამოუკიდებელი – რომლებიც სხვებისგან განგვასხვავებს, მაშინ როდესაც პიროვნული იდენტობა უფრო ეფუძნება აქსიოლოგიას ანუ ფასეულობით არჩევანს ანუ ცხოვრების საზრისს. ასეთი განსხვავების გაკეთება სასურველია, რადგან ინდივიდუალური იდენტობა იმ საზღვრებს გვაძლევს, რომლებითაც კოლექტივისგან ან ბრბოსგან განვცალკევდებით, მაშინ როდესაც პიროვნული იდენტობა იმისთვის გვჭირდება, სხვა პიროვნებებთან აქსიოლოგიური, ანუ კრებსითი ერთობა რომ დავამყაროთ, რომელიც საერთო გაზიარებულ ფასეულობებს ეფუძნება.
  3. ლათინური ტერმინი sola scriptura („მხოლოდ წერილი“) პროტესტანტული თეოლოგიის ფუნდა­მენტურ პრინციპს გამოხატავს, რომელიც ქრისტიანული რწმენისა და ცხოვრების ერთადერთ ავტორიტეტად წმინდა წერილს მიიჩნევს. ამ პრინციპის მიხედვით, ეკლესიაში მხოლოდ იმას აქვს არსებობის უფლება, რაც წმინდა წერილშია მოხსენიებული. ამ პრინციპის სახელით უარყოფენ პროტესტანტები წმინდა გადმოცემას, საეკლესიო იერარქიას, წმინდანებისა და ხატების თაყვანისცემას, საეკლესიო საიდუმლოებებს და, ზოგადად, წმინდა გადმოცემას.
  4. სიტყვები „ეკლესიოლოგია“, „სოტერიოლოგია“ და „ტელეოლოგია“ ბერძნული წარმოშობისაა, პირველი ნიშნავს სწავლებას ეკლესიის შესახებ, მეორე – ცხონების, გადარჩენის შესახებ, მესამე კი – საბოლოო მიზანს, დანიშნულებას, საზრისს და ა. შ.